قسمت پنجم تجربه هوش قلبی

جهانِ بر مبنای احساسات

زندگی هر روزه ما، خیلی بیشتر از حد تصورمون، تحت تأثیر احساسات ما قرار می گیره. در واقع ما در یک جهان بر مبنای احساسات زندگی می کنیم. احساس خندیدن یا گریه کردن، احساس غرق در نعمت بودن یا احساس ترس کردن، منبع زیبائی و ماجراجوئی در زندگیه. ما احساسات رو دوست داریم چون که تجربه احساسات، باعث می شه زندگی رو در شکل مادی ببینیم و اون رو تجربه کنیم. 

نقش احساسات در زندگی

احساسات جهان مارو، از وضعیت درک ذهنی به یک تجربه زنده و ملموس تبدیل می کنه. هر جند که گاهی احساسات، می تونند منفی و دردناک باشند. ما در زندگیمون با موقعیت های مختلف روبرو می شیم که هر کدوم یک بار احساسی برای ما دارند و حتی ممکنه باعث ناراحتی، غم و اضطراب ما بشند. بروز این احساسات ایرادی نداره ولی مهمه که چطور این احساسات رو مدیریت می کنیم. 

تأثیر احساسات بر بدن

هر بار که شما یک دگرگونی احساسی تجربه می کنید، مثلاً از شادی به غمگین بودن، از عصبانی بودن به آرام بودن یا از عشق به اضطراب و بی قراری می رسید، در این حالت حداقل 1400 تغییر شیمیائی-زیستی در بدن شما رخ می ده که اثرشون رو، بر بدن شما می گذارند و موقتی نیستند. لازمه بدونید که احساسات منفی، هورمون های استرس زیادی وارد بدن می کنند و تأثیر مطلوبی رو فیزیولوژی بدن شما ندارند. اما در نقطه مقابل احساسات مثبت، که از قلب ما نشأت می گیرند، انرژی بخش اند و انعطاف پذیری مارو افزایش می دند. مثل هورمون ضد پیری (DHEA) یا هورمون عشق یعنی اُکسی توسین. 

گزازش وضعیت آب و هوائی درونی

در این جلسه ما با یک نمودار مصور آشنا می شیم که بهمون کمک می کنه بهتر بفهمیم که چطور احساساتی که داریم، باعث طراوت یا باعث ضعف ما می شند. این نمودار، نمودار “گزازش وضعیت آب و هوائی درونی” نام داره. در این گزازش، الگوهای احساسی نمایش داده شده اند که هر کدوم، یک تأثیری بر وضعیت و حالت درونی شما دارند. شما با دیدن این نمودار، بهتر درک می کنید که کدوم احساسات، انرژی زیادی از شما می گیرند و کدوم تأثیر مثبت زیادی بر شما دارند. نمائی کلی از این نمودار رو در تصویر پائین می بینید که توضیح کامل تر اون در یک فایل pdf برای اعضای ویژه قابل دسترسه. 

ویدیو قسمت پنجم به همراه جزوه

کاربر گرامی، به‌منظور مشاهدۀ این ویدیو، لازم است اشتراک ویژه داشته باشید. با تهیه یک اشتراک، به تمامی محتواهای ویژه مانند همین محتوا، دسترسی کامل خواهید داشت. اگر مایل به تهیه اشتراک هستید، روی این لینک بزنید: ثبت نام

هم‌چنین می‌توانید وارد پنل کاربری شده و در سمت راست پنل، گزینه "اشتراک ویژه" را بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *