تصویر ذهنی که از خود داریم

تصویر ذهنی که از خود داریم بسیار مهم است

اگه تو به خودت باور نداشته باشی، هیچ کس به تو باور نداره. موفق ها به خودشون اعتماد و اطمینان دارند. به این می گن عزت نفس بالا داشتن یا تصویر مثبت از خود. اکثر آدما به خودشون شک دارند و عزت نفسشون پائینه.

اگه می خوای به رؤیاهات برسی، اول باید روی تصویری که از خودت داری کار کنی. اینکه چطور در مورد خودت فکر می کنی یکی از عناصر کلیدی و حیاتی موفقیته. “اعتماد به نفس” یا اطمینان داشتن به خود ضروری و حیاتیه. البته گفتنش آسونه اما عمل کردن بهش ممکنه آسون نباشه.

در مورد تصویری که از خودت داری 2 تا مسئله هست که باید حلشون کنی: اول چیزایی هست که بقیه در مورد تو بهت گفتند. در طول دوران زندگی، مردم یه سری چیزا بهت گفتند مثل “تو بازنده ای”، “تو هیچی نیستی”، “تو عُرضَش رو نداری”، “تو باهوش نیستی”، “چی باعث شده فکر کنی می تونی موفق بشی؟”، “هیچیو نمی تونی درست انجام بدی.” این لیست انتها نداره.  

وقتی این حرفارو در سنین پایین والدین، معلمین و آدمایی که اونارو مهم می دونیم بهمون گفتند، باورشون می کنیم. این حرفا در ناخودآگاه نقش می بنده. به شکلی منفی در باقیماندۀ عمرمون بر ما اثر می ذاره.

مسئله دوم، چیزایی هست که در مورد خودمون به خودمون می گیم. ما بعضی از همون حرفارو به خودمون می گیم، مثلاً ” من هیچ وقت هیچی نمی شم”، “من هیچ کاریو نمی تونم درست انجام بدم”، “من هیچ وقت شانس نمیارم”، “من خیلی بدشانسم”، “من هیچ وقت موفق نمی شم”. این جملات وارد ناخودآگاه ما می شند و تصویری منفی از خودمون خلق می کنند. موفق ها مثلاً می گند “من یک برندم”، “من خوش شانسم”، “من می تونم هر کاری رو انجام بدم که مصمم به انجامش می شم”، “من موفق خواهم شد، تامام!”، “من جَنَم و عُرضَش رو دارم!” و جملاتی از این دست.

بهترین کتاب در مورد تصویر ذهنی که از خودتون دارید، نسخۀ اصلی کتاب “سایکوسایبرنتیکس” هست، اثر ماکسول مالتز (منظورم نسخه جدید این کتاب نیست). بسیار توصیه می کنم این کتابو بخونید و فرایندهاش رو انجام بدید.

کتاب “جادوی فکر بزرگ” هم کتاب خوبیه. اولین فصلش اینه “باور داشته باش که موفق می شوی، آنگاه موفق خواهی شد”. دومین فصلش اینه “خودت را از شر بهانه ها خلاص کن، بیماری شکست”. این هارو بخون و نظاره گر باش که معجزه شروع به نمایان شدن در زندگیت می کنه.

واقعیت اینه که تو عُرضَش رو داری که موفق بشی. تو زاده شدی که ببری ولی چنین شرطی شدی که ببازی. در واقع تو برای موفقیت و کسب دستاوردها خلق شدی، برای موفقیت برنامه ریزی شدی و بذرهای بزرگی و عظمت به تو اعطا شده. خودتو باور داشته باش و آنگاه خواهی برد.

همتونو در اوج خواهم دید.

دوست شما، کوین ترودو

مترجم: حکمت پور

چنانچه مایل هستید جدیدترین آموزش های فوق العاده کوین ترودو را با ترجمه اختصاصی در تلگرام دریافت کنید، کلیک کنید: 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *