استرس و اضطراب و سلامتی

استرس و اضطراب، چه تاثیری بر سلامت ما دارند؟

دکتر بروس لیپتون در مصاحبه ای که با برایان روز (Brian Rose) مدیر مجموعه LondonReal داشته در مورد اثرات منفی استرس و اضطراب بر عملکرد دستگاه ایمنی، سطح سلامت و کل بدن صحبت می کند. این محقق مشهور، تاکید ویژه ای دارد که تا جائی که می توانیم باید از استرس و اضطراب دوری کنیم. خصوصاً در ایام همه گیری کرونا که ترس زیادی بر دنیا حاکم شده است، لازم است آرامش خود را حفظ کنیم.

در توضیح بیشتر باید بگوئیم که در حالت احساس ترس و اضطراب، بدن به حالت آماده باش درمی آید تا بتواند برای ستیز یا گریز آماده شود که این کار توسط ترشح هورمون های مخصوص آدرنالین و نورآدرنالین از غدد فوق کلیوی صورت می گیرد. البته ذات این واکنش بسیار خوب و عالی است که خداوند متعال در وجود ما قرار داده و در مقابل خطرات احتمالی، برای ما مصونیت ایجاد می کند و اندام ها و عوامل مرتبط را به حالت آماده باش در می آورد. اما نکته این جاست که اگر این واکنش طولانی مدت باشد، حتماً عوارض جسمی، روحی و روانی به همراه می آورد که به گفته محققان و همین طور بروس لیپتون، تاثیر زیادی روی عملکرد سیستم ایمنی می گذارد و به نوعی می تواند قدرت سیستم ایمنی را سرکوب کند. حالا سیستم ایمنی ای که قدرت آن کاهش یافته، نمی تواند عملکرد حداکثری داشته باشد تا با ویروس ها، میکروب ها و عوامل بیماری زا به نحو احسن مقابله کند که اگر ویدیو را نیز ببینید، دکتر لیپتون، تاکید زیادی روی همین قسمت دارند.

خب حالا چی کار کنیم؟

در ادامه ویدیو نیز 3 راهکار توصیه می کنند. اول این که لازم است سلامت خود را حفظ کنیم. خب این یک توصیه بدیهی است اما لازم است به آن عمل کنیم. اما چگونه؟ اول لازم است از مواد غذایی ارگانیک، سالم و طبیعی استفاده کنیم. مواد غذائی ای که گذشتگان ما همیشه استفاده کرده و با خورندن این محصولات طبیعی همواره سالم بوده اند. امروزه به لطف اینترنت بهتر می توانید به تولید کنندگان این محصولات دسترسی داشته باشید و این محصولات طبیعی را تهیه کنید. پس حتماً بکوشید تغذیه طبیعی داشته باشید و از غذاهای صنعتی، یا حتی فست فود ها هم دوری کنید.

دوم این که سعی کنید از ویتامین ها و مکمل ها که در میوه ها، سبزیجات و مغزیجات به وفور یافت می شوند، استفاده کنید. جیم کوئیک مربی حافظه تاکید زیادی بر استفاده از مواد غذائی مکمل و ریز مغذی ها دارد. مثلاً می گوید گردو را تصور کنید. ظاهر آن شبیه مغز انسان است و فوق العاده برای مغز مفید است. گذشته از مغز می توانید ویتامین سی یا دیگر ویتامین های مناسب برای تحکیم قدرت سیستم ایمنی استفاده کنید که به شما کمک می کنند بهتر در مقابل میکروب ها و عوامل بیماری زا مقاومت کنید. پس سعی کنید از سبزیجات، میوه ها و مغزیجات به قدر کافی استفاده کنید.

سومین راهکار مورد تاکید آقای دکتر بروس لیپتون این است که افکارتان را رصد کنید و به قولی آن ها را ببینید.

ببینید که چه افکاری در سر دارید. دانشی وجود دارد به نام نوروپلاستیسیتی که به مطالعه تاثیر افکار و احساسات بر بدن می پردازد. حتماً افکار و جریان های فکری ما بر میزان سلامت ما اثر گذارند. استرس و اضطراب احساس هایی با ارتعاش پایین هستند که نشأت گرفته از افکار منفی اند. این احساسات از جنس انرژی بوده و در بدن جاری می شوند طوری که بر اندام های مختلف بدن تاثیر می گذارند و انرژی منفی را به اندام ها تزریق می کنند.

در واقع ریشه همه این ها، افکار ایجاد شده در مغز هستند. حال اگر این افکار مدام به ذهن شما خطور کنند، خب ممکن است مشکل ساز شوند. باید بگوئیم تجربه نشان داده یک منبع مهم تولید کننده استرس و اضطراب، رسانه ها هستند. رسانه هایی که مدام اخبار جنگ، درگیری، بیماری و نزاع را به دنیا و به مردم مخابره می کنند. خب اگر دائم در معرض اخبار دلسرد کننده که این روز ها غالباً در مورد بیماران کرونایی هستند باشید، استرس و اضطراب به شما هم القا می شود و اگر نتوانید بر احساسات و حالت ذهنی خود مسلط باشید، دچار مشکل می شوید و در پس پرده ممکن است عملکرد طبیعی بدن و دستگاه ایمنی شما دچار کم کاری یا اختلال شود. پس حتماً سعی کنید از رسانه ها که منبع مهم تولید افکار و احساسات منفی هستند، دوری کنید.

می توانید در زندگی روزانه خود وزن بیشتری به دعا و نیایش، مراقبه کردن و ارتباط با خدا دهید. کتاب خواندن هم مؤثر است. خلاصه هر کاری که فکر می کنید به شما کمک می کند افکار و احساسات بهتری داشته باشید، می توانید انجام دهید. ورزش کردن هم بسیار مؤثر است. در علم نوروجنسیس، به تاثیرات جنبش و تحرک بدن، بر مغز پرداخته می شود. یعنی با توجه به تحقیقات اثبات شده در این زمینه، می توانید روزانه ورزش های سبک انجام دهید تا هم بدن خود را آماده کرده باشید هم این که به سلامت مغز خود کمک کرده باشید. می توانید از ورزش های سبکی مثل پیاده روی یا تمرینات کششی هم استفاده کنید.

در پایان توصیه می کنیم توصیه های دکتر بروس لیپتون را در این زمینه ببینید و نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

“چنانچه مایل بودید این ویدیو را دانلود کنید، روی علامت دانلود که در قسمت سمت راست نوار پخش کننده ویدیو موجود است، کلیک کنید.”

ضمناً، اگر به زمینه تاثیر افکار و احساسات بر سلامت و همین طور زندگی­مان علاقه دارید، می توانید توضیحات مربوط به دو محصول مستند شفا و دوره پیشرفته مراقبه دانداپانی را ببینید و در صورت تمایل با استفاده از این دوره، بهتر بتوانید بر ذهن، افکار، احساسات و مهم تر از همه انرژی خود مسلط شوید تا زندگی بهتر، مطلوب تر و لذت بخش تری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *